We hebben al heel wat landingspagina’s gemaakt voor onze klanten. Natuurlijk hebben we daar ook een hoop van geleerd. Het maken van een sterke landingspagina is voor een groot deel afhankelijk van een aantal technieken en essentiële elementen. We delen er alvast vier met je!
1. De kracht van reviews
Het doel van een landingspagina is om je bezoekers over te halen tot het achterlaten van gegevens. Voor veel personen is dit toch een drempel die zij over moeten. Om ze hierbij een zetje te geven is het van belang vertrouwen te wekken. Een van de meest krachtige copy technieken zijn testimonials.
Testimonials boosten conversie meer dan welke zelf geschreven content dan ook. Ze werken overtuigend omdat ze de bezoeker laten zien wat zijn of haar ervaring zal zijn nadat de gegevens zijn achter gelaten en een klantrelatie is ontstaan.
2. Focus op de voordelen, niet op het product
Één van de meest gemaakte fouten binnen B2B marketing is dat de marketeers focussen op het product of de dienst die wordt aangeboden, FOUT! Je doelgroep geeft niets om jouw product of dienst, ze willen een oplossing voor hun probleem.
Heb het daarom over de voordelen en oplossingen die jij biedt en de antwoorden die men vindt na het achterlaten van gegevens. Je mag gerust je oplossing noemen, zo weet de bezoeker dat deze op de juiste plaats is, ga deze echter niet pushen. Blijf jezelf focussen op de oplossing.
3. Verwijder “ontsnaproutes”
Jouw landingpagina heeft slechts één doel; het verkrijgen van de gegevens zodat jij verder kan met het nurturen van je prospect. Zorg er dan ook voor dat jouw landingspagina geen enkele afleiding bevat.
Één van de grootste afleidingen is je hoofdmenu, deze bevindt zich vrijwel altijd bovenin je website. Het is een enorme afleiding voor bezoekers van je landingspagina en velen zullen deze pagina dan ook verlaten voor dat de gegevens zijn achtergelaten. Op zie manier zal jouw landingspagina nooit een hoge conversieratio halen.
4. De positie en inhoud van het formulier
Het formulier waarop men gegevens moet achterlaten moet zich (in elk geval op desktops) boven de vouwlijn bevinden. Het moet voor bezoekers niet nodig zijn om eindeloos te scrollen voordat men de mogelijkheid krijgt tot het downloaden van jouw content. Zichtbaarheid is van ongekend belang, je wil tenslotte de aandacht van jouw bezoeker naar het formulier laten gaan.
Zorg er daarnaast voor dat je niet direct te veel informatie vraagt. We komen vaak formulieren tegen die slecht converteren doordat deze teveel informatie vragen, dit schrikt je bezoekers af.
Vraag enkel de nodige informatie. Overige informatie kan je beter vragen in een later stadium, als er al een bepaalde mate van vertrouwen is opgebouwd met je prospect.
Meer weten?
Benieuwd of jouw landingspagina optimaal is? Neem contact met ons op. We kijken gratis en vrijblijvend naar je landingspagina en je ontvangt praktische tips!