Een B2B blog is een krachtige manier om potentiële klanten te informeren en de interactie met je doelgroep aan te gaan. Het draagt bij aan de vindbaarheid in zoekmachines, het aantal bezoekers en biedt mooie kansen om leads te genereren.

Toch zien we in veel B2B blogs simpele fouten. Leer wat je moet doen om jouw blog de leadmachine te maken die het kan zijn.

Waarom een B2B blog? 

Heeft jouw organisatie al een B2B blog? Goed bezig!

Nog niet? Dan geven we je drie redenen:

• Bedrijven met een blog genereren 55% meer websiteverkeer dan bedrijven die dat niet doen (bron)

• MKB bedrijven die bloggen zien 126% snellere groei in het aantal leads dan degene die dat niet doen (bron)

• En de belangrijkste; b2b bedrijven die bloggen genereren gemiddeld 67% meer leads dan bedrijven die dat niet doen.

B2B bloggen genereert meer leads

We weten nu dat een B2B blog enorme impact kan hebben op de resultaten van je organisatie. Maar hoe zorg je ervoor dat je deze bezoekers overtuigt om contactgegevens achter te laten?

De basis: zorg voor CTA’s voor elke fase van de klantreis

Dagelijks zien we blogs van B2B dienstverleners die niet zijn geoptimaliseerd voor leadgeneratie. Vaak wordt het blog afgesloten met “meer weten? Neem dan contact met ons op..”. Een gemiste kans!

Niet iedere bezoeker van je website is klaar om met je in gesprek te gaan. Veel van deze bezoekers zitten nog in een eerdere fase van het koopproces. B2B kopers hebben gemiddeld al 57% van de klantreis doorlopen voordat ze klaar zijn om met een potentiële aanbieder te praten. “Neem contact op” of “Vraag een demo aan” zal dus slechts een klein percentage van jouw potentiële klanten aanspreken.

Een overgrote deel van je bezoekers is nog niet klaar voor zo’n gesprek. Zorg dan ook voor meerdere conversiemogelijkheden.

Geef deze bezoekers ook de kans om meer te leren over je organisatie en wat je aanbiedt voordat je ze vraagt contact met je op te nemen. Zorg er dus voor dat je naast de commerciële Calls To Action ook de mogelijkheid aanbiedt om op een laagdrempelige manier meer te weten te komen.

We gaan nu bespreken hoe je dat doet.

Hoe genereer je leads die nog niet klaar zijn om met je in gesprek te gaan?

Om ook van deze bezoekers leads te kunnen maken is het dus belangrijk dat men meer opties heeft dan direct contact opnemen. En nee, “schrijf je in voor onze nieuwsbrief” is niet de juiste optie. Het geven van een e-mail adres is voor veel mensen een drempel die overwonnen moet worden. Ze geven je contactgegevens, geef er dan ook iets voor terug!

Om bezoekers van je blog effectief om te zetten in leads als B2B dienstverlener zet je een leadmagnet in. Dit is een meer diepgaand stuk content gerelateerd aan je blog. Dit kan bijvoorbeeld een checklist of whitepaper zijn. Deze content bied je dan aan bij je blogbericht en kan men downloaden in ruil voor contactgegevens.

Op die manier zorg je ervoor dat bezoekers die wel geïnteresseerd zijn, maar nog niet klaar om met je in gesprek te gaan, toch leads worden van jouw organisatie.

Je leadmagnet

Zorg er dus voor dat je een stuk content maakt waarin je blogbezoekers geïnteresseerd zijn. Dit kan een checklist of whitepaper zijn maar ook een cheatsheet of een webinar.

Plaats deze op een landingspagina. Daar overtuig je bezoekers van de meerwaarde van je leadmagnet en kunnen zij contactgegevens invullen om de content te ontvangen.

Enkele voorbeelden van leadmagnets;

• De 10 meestgemaakte fouten bij zelfsturing (Organisatieadvies)

• Is jouw organisatie klaar voor de cloud? Een handige checklist (ICT)

• 5 tips om jouw medewerkers te blijven motiveren. (Recruitment)

Drie locaties om je leadmagnet aan te bieden

Je blog trekt veel bezoekers, de leadmagnet is klaar en de landingspagina waarop deze wordt aangeboden staat live. Nu is het tijd om de bezoekers van je blog over te halen om gegevens achter te laten in ruil voor jouw leadmagnet.

Dit doe je door bij je blogpost CTA’s (calls-to-action) te plaatsen waarbij je jouw leadmagnet aanbiedt.

We geven je drie locaties om dit te doen;

1. Aan het einde van je blogpost

CTA onderaan blog voor b2b leadgeneratie

2. Een CTA die meescrollt naast je post 

Veel websites hebben een zogeheten sidebar naast hun blogberichten (wij ook). Deze is perfect voor het aanbieden van je leadmagnet. Maak een widget waarin de leadmagnet wordt aangeboden en zet deze in de sidebar van relevante blogberichten.

Extra aandacht voor je leadmagnet? Zorg ervoor dat de CTA die je hebt gemaakt meescrollt; als de bloglezer scrollt blijft de CTA continu in beeld. Werkt enorm goed!

3. Tekst links

CTA in tekst voor blog b2b

Automatiseer het versturen van deze content voor optimale B2B leadgeneratie

Als men klikt op deze lokkertjes komt men terecht op je landingspagina. Daar vraagt men de content aan door gegevens in te vullen. Vraag niet teveel gegevens van je bezoekers. Dit komt in een later stadium. Zorg er in elk geval voor dat het e-mail adres wordt achtergelaten; daar stuur je de content heen.

Het versturen van deze content is een automatisch proces. Zodra men gegevens achterlaat wordt men toegevoegd aan een mailinglijst. Elke nieuwe aanmelding ontvangt direct een mail die de gevraagde content bevat. De tool die wij voor onze klanten inzetten om dit te doen is Activecampaign.

Welke marketingkanalen? 

Zonder websiteverkeer geen leads. Zorg dus voor voldoende verkeer naar je blog en landinsgpagina om op die manier jouw content onder de aandacht van je doelgroep te brengen. Er zijn enorm veel marketingkanalen waarvan je gebruik kan maken

Een deel van deze marketingkanalen zijn perfect om verkeer naar jouw blogpost te genereren. Van waaruit je ze verleidt om jouw leadmagnet aan te vragen in ruil voor contactgegevens.

Sommige marketingkanalen kan je echter beter in zetten om direct verkeer naar je landingspagina, waarop je de leadmagnet aanbiedt, te leiden. Zo zorg je voor extra conversies op jouw diepgaande content.

We bespreken nu vijf van de belangrijkste marketingkanalen om dit te doen en hoe je deze inzet.

Een top-of-mind campagne op linkedin

Slechts een klein deel van jouw doelgroep zal op een bepaald moment klaar zijn om van je te kopen. Dit betekent niet dat de rest in de toekomst geen interesse heeft in jouw dienst, of dat deze niet te overtuigen is om tot aankoop over te gaan.

Om ervoor te zorgen dat jouw potentiële klanten overtuigt van je meerwaarde, én dat men aan jou denkt als er aankoopintentie is, is het van belang deze continu te voorzien van relevante informatie. Zet dan ook een LinkedIn campagne op waarbij je de nieuwste blogpost onder de aandacht brengt van jouw doelgroep. Laat deze campagne doorlopen en je gaat zien dat het aantal leads van je organisatie groeit.

SEO voor je blog

Jouw potentiële klanten gebruiken Google om relevante informatie te vinden. Zorg ervoor dat je gevonden wordt als men een relevante zoekvraag intypt. Een blog leent zich hier perfect voor. Optimaliseer jouw B2B blog voor zoekmachines en genereer een groot aantal relevante bezoekers.

Een conversiegerichte LinkedIn campagne

Het ultieme doel van jouw marketinginspanningen is natuurlijk leadgeneratie. Zorg dan ook voor een conversiegerichte campagne op LinkedIn. Hierin biedt je jouw leadmagnet (whitepaper, checklist o.i.d.) aan in ruil voor contactgegevens. Geïnteresseerde prospects downloaden deze content en jouw organisatie heeft een nieuwe lead.

Een Google Search campagne

Natuurlijk wordt er in Google gezocht op meer commerciële termen. Naast het optimaliseren van je blog voor SEO adviseren wij onze klanten altijd om een advertentiecampagne binnen Google te draaien.

Naast de standaard termen als “IT bureau Eindhoven” (deze bezoekers laat je landen op een salespagina) is er ook een groot aantal termen waaruit blijkt dat men op zoek is naar meer informatie voordat men tot aankoop overgaat.

Adverteren dan ook op zoektermen waarbij jouw leadmagnet perfect aansluit. Als men klikt op deze advertentie komt men terecht op de landingspagina waar men de leadmagnet kan aanvragen. Op die manier genereer je direct leads uit relevante zoekopdrachten in de zoekmachines.

B2B leadgeneratie met een blog voor jouw bedrijf?

We geven je graag vrijblijvend advies. Neem contact met ons op voor meer informatie of een gratis strategiesessie.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Elke 2 weken het laatste B2B marketing nieuws én gepersonaliseerde tips.
 
AANMELDEN
Je kan je op elk moment afmelden