Een groot deel van de Nederlanders verheugt zich niet bepaald op een bezoekje aan de tandarts.

Emotie speelt dan ook een grote rol bij het kiezen van een nieuwe praktijk. Men zoekt op Google, bekijkt de website en leest reviews. Alles om erachter te komen wie een “fijne tandarts” is. Maandelijks zijn vele tienduizenden Nederlanders actief zoekende naar een tandartspraktijk in de buurt.

Onnodig te zeggen dat het belangrijk is dat jouw praktijk vindbaar is wanneer een relevante zoekterm wordt ingevuld binnen Google, en dat je met de juiste content deze zoekers een goed gevoel geeft en overtuigt van jouw kennis.

Zo komen nieuwe patiënten vanzelf naar je toe.

In dit artikel leg ik je uit welke vormen van marketing het meest effectief zijn voor tandartsen en hoe je deze inzet om nieuwe patiënten naar je praktijk te halen.

  1. Zoekmachine optimalisatie voor tandartsen (SEO)

Veruit het grootste deel van de tandarts-zoekers begint hun reis met een zoekopdracht binnen Google.

Met lokale zoekmachine optimalisatie, ofwel local SEO (Search Engine Optimization) ga je jouw interne en externe websitefactoren optimaliseren om jouw website bovenaan te krijgen op relevante zoektermen in jouw buurt.

Om je een indicatie te geven van het belang hiervan, een aantal zoektermen gerelateerd aan de locatie Tilburg met maandelijks zoekvolume.

zoekmachine marketing tandarts zoekwoorden

Het lijkt me duidelijk; genoeg potentiële patiënten op zoek naar een nieuwe tandarts.

Hoe doe je dit? 

Om dit voor elkaar te krijgen zijn drie factoren van groot belang.

On page SEO

Hierbij optimaliseer je de content van je website zodat Google jouw pagina’s hoger gaat plaatsen bij de gewenste zoekopdrachten. Zorg dat jouw teksten geoptimaliseerd zijn, dat je gebruik maakt van de juiste titels en dan je paginastructuur klopt.

Voorbeeld: Je richt je pagina op de zoekterm “tandtechniek tilburg”

Je website URL is dan:www.jouwpraktijk.nl/tandtechniek-tilburg

Je titel (H1) kan zijn:

Tandtechniek in Tilburg, wij zijn uw specialist

Vervolgens een intro met daarin een paar keer de zoekterm.

De rest van je pagina voor zie je van ondertitels (H2) als:

Andere klanten over onze tandtechniek in Tilburg

En je sluit af met een CTA (Call To Action), bijvoorbeeld:

Meer weten? Schrijf u direct online in of neem contact met ons op.

Off page SEO

Daarnaast optimaliseer je externe factoren van je website.

Één van de meest eenvoudige maar belangrijkste acties (en 50% van de Nederlandse bedrijven heeft dit nog niet gedaan) is je bedrijf claimen binnen Google My Business (zie volgende strategie).

Daarnaast ga je actief aan de slag met het bouwen van relevante links naar jouw website. Met relevante links gaat Google jou zien als autoriteit en je website hoger plaatsen op relevante zoektermen.

Technische optimalisatie

Tot slot moet het technische deel van je website kloppen. Een aantal belangrijke punten;

  • Je website is geschikt voor mobiele apparaten
  • Een goede laadsnelheid
  • Een goede gebruikerservaring van je website
  • Je website is voorzien van een sitemap. Dit is een voor Google eenvoudig leesbare opzet van de structuur van je website.

2. Meld je aan bij Google My Business en claim je bedrijf

Één van de meest simpele maar belangrijke stappen voor lokale marketing is het claimen van je listing in Google My Business.

Wanneer in Google wordt gezocht op een lokale zoekterm wordt vaak een aantal bedrijven vertoond in de Google Maps vertoning of aan de rechterzijde van de zoekresultaten.

Heb je jouw bedrijf nog niet geclaimd doe dat dan direct. Het geeft je de mogelijkheid om openingstijden aan te passen, actief reviews te verzamelen, daarop te reageren en nog veel meer.

Daarnaast is het claimen van je listing van groot belang voor het verbeteren van jouw resultaten binnen Google.

3. Google Ads (Adwords) voor tandartsen

 

 

Naast zoekmachine optimalisatie is er nog een manier om vertoningen te halen binnen Google; Google Ads (voorheen Adwords).

Je biedt hierbij op zoektermen die voor jou relevant zijn en betaalt wanneer er op jouw advertentie wordt geklikt.

Deze advertenties worden vertoond boven de standaard vertoningen, er zijn bij lokale zoektermen maar enkele posities bereikbaar voordat Google de maps-vertoning weergeeft. Deze advertenties krijgen dus enorme aandacht van de zoeker;

Google Ads is een manier om binnen enkele uren jouw bedrijf zichtbaar te krijgen op voor jou interessante zoektermen.

Een aantal best practices;

1.De juiste landingspagina’s

Zorg ervoor dat jouw advertenties en landingspagina’s aansluiten bij de behoefte van de zoeker. Zoekt men op “implantaat” dan vertoon je jouw pagina daarover. Is men op zoek naar een tandarts laat men dan landen op jouw meest relevante pagina daarvoor.

2.Richt Adwords ook op zoektermen zonder locatie

Naast zoektermen die plaatsnamen bevatten kan je met Adwords adverteren op algemene zoektermen als “tandarts” of “tanden laten bleken”. Het is met zoekmachine optimalisatie lastig om op deze termen te scoren. Toon daarom advertenties aan personen die deze zoektermen invoeren en zich binnen een straal van enkele kilometers van je praktijk bevinden.

3.Weet wat het mag kosten

Bereken de waarde van Adwords! Veel bedrijven gaan aan de slag met Adwords zonder plan. Het is belangrijk vooraf te weten wat een nieuwe patiënt jou mag kosten. Op basis daarvan stel je je biedingen in. Zo weet je dat Adwords je geld oplevert, geen geld kost.

4. Een geoptimaliseerde website

Bij SEO heb ik al wat technische aspecten benoemd waaraan een website moet voldoen om te scoren in zoekmachines. Een hoge positie binnen Google alleen gaat je echter geen nieuwe patiënten opleveren.

Belangrijk is dat de ervaring op je website goed is, zodat mensen contact opnemen met jouw praktijk.

Maak gebruik van eigen foto’s

Tandartsen hebben de neiging hun website vol te zetten met typische Amerikaanse stokfoto’s en een “colgate smile”. Erg leuk, maar het overgrote deel van je bezoekers kan zich hier niet mee identificeren.

Laat zien wie je bent en hoe je praktijk eruit ziet. Dat wekt vertrouwen en zal direct zorgen voor meer aanvragen.

Zorg voor de juiste CTA’s

Wat wil je dat iemand doet nadat hij één van je websitepagina’s gelezen heeft?

Juist. Contact opnemen om een afspraak te maken.

Zorg er dan ook voor dat je deze mogelijkheid biedt onderaan je pagina’s.

Veel tandartsen hebben hun website nog niet op deze manier bekeken en geloof me, dat heeft ze al een hoop nieuwe patiënten gekost.

Verzamel reviews

Ruim 90% van de personen neemt reviews van klanten mee in hun beslissing. Bij tandartsen zal dit aantal ongetwijfeld nog hoger liggen.

Je hebt het immers over je gebit, geen pak suiker.

De ervaringen van anderen wegen dan erg zwaar en worden meegenomen bij het kiezen van een nieuwe tandarts.

Heb jij (bijna) geen reviews en je concurrent 50 blije klantverhalen? Dan sta je al 3-0 achter.

Verzamel actief reviews van tevreden patiënten op Google en plaats deze op je website.

Je zal zien, het aantal contactaanvragen gaat drastisch stijgen.

Optimaliseer je website voor mobiele apparaten

Deze heb ik al eerder genoemd, maar ik kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk dit is.

Meer dan de helft van je site verkeer is afkomstig van mobiele apparaten. Werkt je website niet op mobiel dan kan je die nieuwe patiënt vergeten.

Zorg er dan ook voor dat jouw website ook op een mobiele telefoon goed bruikbaar is.

Een slechte weergave zorgt ervoor dat bezoekers weggaan en heeft een enorme (negatieve) impact op je vertoningen binnen Google op relevante termen.

Tijd voor sterke tandartsmarketing?

Zoals je ziet; maandelijks zoeken vele duizenden mensen een praktijk die aan hun wensen voldoet. Kansen genoeg voor tandartsen om deze patiënten te overtuigen dat zij dé specialist zijn.

Toch zien we dat veel praktijken nog niet het maximale uit de online mogelijkheden van nu halen.

Wil je meer weten over marketing voor tandartsen of ben je benieuwd hoe jij ervoor staat met je praktijk? Neem contact met ons op.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Elke 2 weken het laatste B2B marketing nieuws én gepersonaliseerde tips.
 
AANMELDEN
Je kan je op elk moment afmelden