SEO speelt een grote rol bij de online zichtbaarheid van jouw sportschool. Met de juiste SEO trek je nieuwe leden aan en werk je aan een goede online reputatie. Door goede posities te pakken bij zoekmachines als Google word je zichtbaar voor personen in jouw regio die actief op zoek zijn naar fitnessmogelijkheden.

Het mooiste? SEO verkeer is gratis. Toch is er een uitdaging: om goede posities te halen en daarmee gratis relevant verkeer naar je website te sturen moet deze goed geoptimaliseerd zijn. In dit artikel bespreken we wat SEO is, waarom het belangrijk is en hoe je ervoor zorgt dat jouw sportschool goed vindbaar wordt voor potentiële klanten.

Wat is SEO? 

SEO staat voor Search Engine Optimization. Een brede term die alles omvat dat te maken heeft met het vergroten van de kans dat jouw site wordt getoond wanneer gezocht wordt op relevante zoektermen.

SEO bestaat uit 3 peilers

On page SEO 

Dit zijn SEO inspanningen die te maken hebben met het optimaliseren van je webpagina’s zelf. De focus hierbij ligt op het aanpassen van headers, teksten en andere elementen op je webpagina. Belangrijk hierbij is dat je de juiste zoektermen toevoegt om de kans dat jouw sportschool getoond wordt op relevante zoektermen te vergroten.

Off page SEO

Hierbij focus je op factoren die zich buiten je eigen website afspelen die invloed hebben op de Google posities van jouw fitness centrum. Hierbij gaat het onder andere om externe links naar jouw website, het optimaliseren van je reviews, je social media interactie en het bouwen aan een online reputatie. Off page SEO speelt een grote rol in de online vindbaarheid van jouw gym.

Technische SEO

Dit zijn de technische aspecten van je website. Simpel gezegd; het moet gewoon kloppen. Je website moet geoptimaliseerd zijn voor mobiele apparaten, de laadsnelheid moet goed zijn etc. etc.

Hoe je optimaliseert voor deze drie peilers vertellen we je in dit artikel.

Focus op lokale keywords

Fitness is lokaal. Klanten van jouw sportschool zullen gemiddeld maar enkele kilometers bij je sportschool vandaan wonen. Het is daarom van belang dat jij focust op “lokale zoektermen” waarin jouw plaatsnaam wordt vernoemd.

Bijvoorbeeld: Als je wilt ranken voor de term “sportschool” vergt dat een grote investering, terwijl je er niets aan hebt als jouw sportschool in Eindhoven gevestigd is en iemand in Amsterdam de zoekterm intypt.

Voor de fitnessbranche is het daarom belangrijk te focussen op termen als bijvoorbeeld “sportschool Eindhoven”, “fitness eindhoven” en “spinning einhoven”. De investering is hierbij vele malen kleiner en de kans dat iemand daadwerkelijk lid wordt vele malen groter.

Om bij het voorbeeld van Eindhoven te blijven, hier een aantal relevante zoektermen. Zoals je ziet, voldoende kansen om jouw sportschool onder de aandacht te brengen op relevante zoektermen.

Zoekvolume seo sportschool voor marketing

Doe een goed zoekwoordonderzoek

De eerste stap van succesvolle SEO voor gyms en fitness ondernemers is een goed zoekwoord onderzoek. Ubersuggest is een gratis tool waarmee je een basis zoekwoord onderzoek kan doen. Bekijk de maandelijkse volumes van relevante zoektermen en bepaal waarop jij met je fitness centrum wilt scoren.

Voor een sportschool zijn er twee categorieën zoekwoorden die erg belangrijk zijn;

Purchase intent keywords

Purchase intent keywords zijn zoekwoorden waaruit blijkt dat men actief in de markt is om een bepaald product of bepaalde dienst af te nemen. In dit geval lid worden van een sportschool in de buurt.

Veel van deze purchase intent keywords algemene zoektermen in combinatie met de plaatsnaam waar jouw sportschool gevestigd is. Dit zijn termen die gericht zijn op sportschool, fitness of gym. Hier zal je vaak het hoogste zoekvolume zien, maar het is ook het meest lastig om hierop goed te scoren.

Een ander deel van de zogeheten puchase intent keywords is gerelateerd aan speciale lessen of activiteiten die men relateert aan een sportschool. Dit zijn termen als groepslessen, spinning, boksen, …enfin, you get the point. Ook hier geldt; richt je op de zoekterm in combinatie met jouw vestigingsplaats.

Awareness stage keywords

Dit zijn mensen die interesse tonen, in dit geval op fitnessgebied, maar nog niet direct klaar zijn om te kopen. Deze zoekwoorden zijn ideaal voor het schrijven van blogartikelen. Je weet namelijk dat hierop gezocht wordt dus dat je posts maakt over onderwerpen waar mensen wat van willen weten.

Hierbij kan je de informatie wat meer richten op zoektermen die niet gecombineerd worden met je verstigingsplaats. Omdat het hier vaak om meer specifieke zoektermen gaat is de concurrentie lager en heb je dus een grotere kans om ook op de algemene termen te scoren.

Het schrijven van blogartikelen kan enorm bijdragen aan je SEO resultaten, ook op andere zoektermen. Google waardeert het namelijk enorm als jij je website regelmatig voorziet van nieuwe content.

SEO van je sportschool verbeteren, hoe? 

Nu je weet wat SEO is en waarop jij moet focussen is het belangrijk te weten welke stappen jij moet volgen om je doelen te bereiken.

We lopen de stappen met je door, op basis van de drie peilers die we eerder hebben besproken;

  • On page SEO
  • Off page SEO
  • Technische SEO

On page SEO 

De basis, zorg voor de juiste opbouw van je site

Je homepage ga je optimaliseren voor algemene zoektermen als “sportschool [vestigingsplaats]” en “fitness in [vestigingsplaats].

Daarnaast zorg je ervoor dat je voor elke dienst die je levert een aparte pagina hebt. Een pagina voor groepslessen, en zelfs voor elke groepsles (boksen, spinning, zumba etc.) een aparte pagina.

De blogartikelen die je gaat schrijven richten zich op zoektermen in de awareness fase.

Per pagina kan je dan onderstaande stappen doorlopen om jouw on-page SEO op orde te krijgen.

Stap1 : Optimaliseer je title tag

Je title tag is een van de belangrijkste indicatoren voor Google, mede op basis daarvan bepalen ze waar de webpagina over gaat. Het moet je primaire zoekwoord bevatten. Je title tag mag maximaal 65 karakters lang zijn, anders wordt deze afgebroken in de zoekresultaten.

seo sportscholen title tag

Bij WordPress websites is de titel van je pagina standaard je title tag. Een simpele manier om deze per pagina aan te passen is met de gratis wordpress plugin Yoast.

Een voorbeeld voor je homepage kan dan zijn:

Sportschool in [plaatsnaam], bereik je doel met [naam van sportschool]

Stap 2: Optimaliseer je meta description

Het tweede deel van een zoekresultaat is de meta description. Ook deze pas je eenvoudig aan met de Yoast plugin. Hierin zet je een aantal van je USP’s neer en sluit je af met een Call To Action (bijvoorbeeld: Bezoek onze site).

Een voorbeeld voor je homepage kan zijn:

[Naam van sportschool] is dé sportschool in [plaatsnaam]. Persoonlijke begeleiding en snel resultaat. Neem contact met ons op voor een gratis proefles.

Stap 3: Optimaliseer je headings

Elke titel op je pagina is een zogeheten heading. Hieraan hangen verschillende waarden (H1, H2, H3 enz.). Hiermee laat je Google weten wat je belangrijkste titels zijn. Per pagina hoort er maar één H1 te zijn en enkele (twee of drie) H2’s.

Op je homepagina is je H1 natuurlijk: Sportschool in [plaatsnaam]. Een H2 kan daar dan zijn [Kom ook fitnessen bij [naam sportschool] in [plaatsnaam].

Stap 5: Optimaliseer je teksten

Als laatste optimaliseer je de teksten op je pagina. Elke pagina zou minstens 300 woorden moeten bevatten en voorzien zijn van de relevante zoektermen. Zorg wel dat de tekst nog fijn te lezen is voor je bezoekers!

Geef informatie over de dienst die je verleent. Het zoekwoord waar je met die specifieke pagina op wilt scoren moet opgenomen zijn in de eerste alinea van je tekst.

Stap 6: Optimaliseer je afbeeldingen

Als je afbeeldingen op je pagina hebt staan (wij raden aan elke pagina te voorzien van minstens één afbeelding, Google likes). Dan is het belangrijk dat deze de juiste attributen krijgt. Het belangrijkste attribuut van een pagina is de “ALT-tekst” of wel alternatieve tekst. Binnen WordPress kan je dit eenvoudig aangeven wanneer je de afbeelding upload.

Off page SEO 

Naast het optimaliseren van je website voor zoekmachines is het belangrijk om ook daarbuiten als fitness ondernemer aan te slag te gaan met je SEO. Hieronder de belangrijkste externe zaken om op te pakken.

Meld je aan bij Google My Business

Als je dit nog niet gedaan hebt; claim je Google My business profiel. Als je dit hebt gedaan kan je de vermelding van je bedrijf binnen Google aanpassen. Erg belangrijk voor sportscholen want bij lokale zoektermen (met een plaatsnaam) geeft Google vaak deze resultaten weer.

Deze heb ik al eerder genoemd, maar ik kan niet genoeg Met een Google My business profiel kan je meer details invullen als je openingstijden, je logo, een omschrijving en relevante diensten. Daarnaast kan je de reviews van je fitness daar beheren, meer daarover volgt nu.

Verzamel reviews

Reviews zijn één van de grootste rankingfactoren voor lokale zoektermen. Zorg er dan ook voor dat jouw sportschool positieve reviews verzameld. Zowel de reviews op Google zelf, als die op social media als Facebook tellen mee.

Vraag je vaste leden om even snel een review te schrijven na een training, vaak vinden ze dit geen enkel probleem. Sterker nog; ze zijn blij je te helpen en zien dat jij druk werkt aan het verbeteren van je sportschool.

Verzamel backlinks

Backlinks zijn links van andere sites die verwijzen naar de website van jouw sportschool. Ze spelen een enorme rol in je SEO activiteiten.

Je hebt in de basis twee soorten links, follow en nofollow. In principe zijn alle links follow, tenzij je met een stukje code aangeeft dat deze door zoekmachines niet gevolgd moet worden. Follow links geven een deel van de waarde van de linkende site door aan de gelinkte (jouw) site.

Enorm belangrijk is dat je een natuurlijk backlinkprofiel verkrijgt. Dit betekent dat Google het ziet als echte, relevante links en niet als een gekocht linkprofiel. Daarbij hoort een mix van follow en nofollow links, een mix van websites met hoge “autoriteit” en lagere autoriteit.

Als het aantal en de kwaliteit van links naar jouw site toeneemt stijgt de autoriteit van jouw website. De kans dat je gym wordt vertoond op relevante zoektermen wordt daarmee vergroot.

Een aantal methoden om links te verkrijgen:

  • Meld je aan bij startpagina-achtige websites. Deze zijn vaak laag van kwaliteit en de impact hiervan is niet enorm maar ze vormen een mooi fundament voor je linkprofiel.
  • Neem contact op met je leveranciers of andere zakelijke relaties en vraag om een link naar je website.
  • Vraag aan bijvoorbeeld kenniswebsites of je een gastblog voor ze mag schrijven. Vaak mag je tegen een kleine betaling daarbij een link naar jouw site toevoegen.
  • Bekijk de links die je concurrenten hebben, dit kan je zien met tools als SEMRuch (die gebruiken we zelf). Zo weet je vanuit welke sites naar je collega’s wordt gelinkt en kan jij proberen dezelfde links te verkrijgen.
  • Promoot je website op social media. De social media activiteit zorgt vaak niet direct voor backlinks maar Google neemt het zeker mee in de prestaties van jouw website op relevante zoektermen.

Technische SEO

De laatste van de drie peilers is het technische aspect van je SEO. Waar je de andere twee continu moet optimaliseren geldt voor deze peiler voornamelijk; hij moet gewoon kloppen!

Hieronder de belangrijkste aspecten.

Zorg voor de juiste URL structuur

De url structuur geeft aan hoe je site is opgebouwd.

Zo is je homepage vaak; www.naamvanjesportschool.nl/ , de pagina over je lesrooster is dan www.naamvanjesportschool.nl/lesrooster

De pagina lesrooster staat dan in de zogeheten eerste laag van je website. Probeer alle pagina’s die je hoog wilt laten scoren in zoekmachines binnen de eerste of tweede (.nl/laag1/laag2/laag3 ) te laten vallen.

Zorg ervoor dat de zoekterm waarop je wilt scoren voorkomt in de url.

Zorg dat je website goed werkt op mobiele apparaten

Binnen de fitnessbranche is ruim 70% van je websiteverkeer afkomstig van mobiele apparaten! Onnodig te zeggen dat dit enorm belangrijk is voor goede ervaring op je website. Maar ook van groot belang voor je posities in de zoekresultaten!

Google heeft een tool om te testen of je website goed werkt op mobiele apparaten. Zo niet, ga ermee aan de slag om je posities in de zoekresultaten te verbeteren!

XML Sitemap

Voeg een XML sitemap en robots.txt toe aan de website van je fitnesscentrum.

Een XML sitemap is een weergave van je webiste als mappenstructuur. Dit maakt het voor zoekmachines makkelijker je website te crawlen en indexeren. Ze begrijpen je website dus beter. Vaak is bij een WordPress website een XML sitemap standaard toegevoegd.

seo sportscholen sitemap

Daarnaast raden we aan een robots.txt toe te voegen aan je website. Dit geeft je de mogelijkheid aan zoekmachines aan te geven welke websites je wilt uitsluiten van de zoekmachine. Dit kunnen login pagina’s, algemene voorwaarden etc. zijn.

Ook hier geldt dat binnen WordPress een robots.txt vaak standaard is toegevoegd en dat je binnen WordPress per pagina kan aangeven of je deze wilt uitsluiten voor zoekmachines. De robots.txt wordt dan vanzelf aangepast.

Zorg voor een goede laadtijd

Laadtijd is één van de factoren die de laatste jaren extra belangrijk is gemaakt door Google voor je prestaties in de zoekmachine. Een aantal factoren beïnvloeden de laadsnelheid van je website.

Met tools als pingdom kan je gratis bekijken hoe de snelheid van je website is. Daarnaast geven veel van deze tools aan waar nog verbetering mogelijk is zodat jij ermee aan de slag kan!

Fellowfish heeft online spierballen

Als je aan de slag wilt met de online zichtbaarheid van je sportschool vormt SEO een belangrijk onderdeel van je strategie. Maar zoals je in deze gids hebt kunnen lezen zijn er veel factoren om rekening mee te houden.

Wij hebben online spierballen en trainen al jaren. Klinkt SEO dus voor jou als iets wat je liever uitbesteed aan de professionals? Neem dan contact met ons op, we helpen graag!