Wil je voor jouw B2B organisatie een voortdurende stroom aan traffic, leads en sales? Dan is een sterk B2B blog onmisbaar. Met de juiste tactiek zorg je ervoor dat je relevante bezoekers naar je website trekt, dat jouw organisatie top-of-mind blijft en geef je bezoekers een reden om lead te worden van je organisatie.

De statistieken liegen niet. B2B organisaties die bloggen hebben 67% meer leads dan zij die geen blog hebben. In dit artikel leggen we uit hoe dit werkt en waarom elke b2b dienstverlener een blog zou moeten hebben.

B2B bloggen levert leads op

Een B2B blog maakt je vindbaar voor potentiële klanten

Slechts een enorm klein deel van jouw doelgroep zal commerciële zoektermen intypen als “it dienstverlener Breda” of “organisatie adviesbureau Utrecht”, op die zoekwoorden word je gevonden met je homepage of sales pagina’s.

Een veel groter deel is op zoek naar meer informatie over hun uitdaging. Zo wordt vaker gezocht op “IT naar de cloud” of “hoe verbeter ik werktevredenheid”. Zeker relevant!

Deze personen hebben een behoefte, de behoefte aan meer informatie op basis waarvan zij een beslissing kunnen maken. Elk blog is dé kans om vindbaar te worden in zoekmachines en in beeld te komen bij potentiële klanten in de onderzoeksfase van hun klantreis. Zorg voor artikelen die voorzien in hun informatiebehoefte.

Personen die je blog bezoeken weten nu van het bestaan van jouw bedrijf en nemen je mee in hun afweging voor de juiste aanbieder. Belangrijk is dat je goed onderzoekt wat jouw potentiële klanten intypen. Op basis daarvan maak je relevante artikelen en genereer je verkeer naar je website.

Tooltip voor blogideeën

Een leuke tool om inspiratie op te doen is Answerthepublic. Je voert een onderwerp in en krijgt relevante vragen te zien die men Google stelt.

Je komt eerder in beeld bij potentiële klanten en wordt gezien als expert

60% van de klantreis is al voorbij voordat een kopende en verkopende partij contact met elkaar hebben. Dit deel van de klantreis wordt besteed aan het identificeren van een probleem en de zoektocht naar mogelijke oplossingen.

Met een sterk blog zorg je ervoor dat jij antwoord geeft op vragen die een potentiële klant op dat moment heeft. Je bent dus al in beeld bij potentiële klanten voordat zij contact opnemen met mogelijke aanbieders. Men vindt jouw blog via bijvoorbeeld Google en weet vanaf dat moment van het bestaan van jouw oplossing en de kennis die jij in huis hebt.

Je hebt ze geholpen en men heeft onbewust een vertrouwensband opgebouwd met jouw organisatie. Als je potentiële klant dan later in de klantreis gaat kiezen met welke aanbieder zaken te doen, sta jij natuurlijk 3-0 voor. Hoe eerder in de klantreis jij in beeld bent bij je prospects, hoe groter de kans dat je hiervan ook daadwerkelijk klanten maakt.

Met een blog blijft jouw b2b bedrijf top-of-mind

Slechts 3% van jouw potentiële klanten is op een bepaald moment klaar om een aankoop te doen. De kans dat jouw cold call dus op een geschikt moment komt; erg klein.

Dit wil echter niet zeggen dat er geen moment komt dat men meer wil weten van jouw dienst en wel klaar is om tot aankoop over te gaan. Zorg ervoor dat jij continu op de radar bent bij jouw doelgroep met relevante informatie. Op het moment dat de behoefte ontstaat ben jij degene met wie ze contact opnemen.

Dit kan je bijvoorbeeld doen door je blog voortdurend te promoten bij jouw doelgroep op LinkedIn. Je voorziet je doelgroep van relevante informatie en zodra de behoefte ontstaat aan je oplossing ben jij degene met wie ze contact zoeken.

Je geeft bezoekers een reden om lead te worden

Elke B2B organisatie wil meer kwalitatieve leads, nietwaar?

Met enkel “neem contact op” als call to action op je site laat je grote kansen liggen. Een B2B blog zorgt ervoor dat jij interesse wekt bij je prospects. Men heeft behoefte op de hoogte te blijven en is vaak nog niet klaar voor direct contact met jouw organisatie.

Sluit je blog daarom altijd af met een relevante call to action waarmee jij gegevens van je bezoekers achterhaalt, ook de gegevens van die bezoekers die nog niet klaar zijn voor direct contact met je organisatie. Zo boost je jouw leadgeneratie.

Dit kan bijvoorbeeld een inschrijving op een nieuwsbrief zijn, of beter, het downloaden van een meer diepgaand stuk content. Op die manier achterhaal jij contactgegevens en tover je de bezoekers van je blog om in relevante leads voor jouw organisatie.

Tijd voor meer B2B leads?

Voor effectieve marketing is een sterke fundering van ongekend belang. Ben je benieuwd naar de grootste marketingkansen voor jouw B2B organisatie? Plan een call met één van onze specialisten.

We vertellen je hoe jouw organisatie kan profiteren van bloggen en geven je praktische tips!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Elke 2 weken het laatste B2B marketing nieuws én gepersonaliseerde tips.
 
AANMELDEN
Je kan je op elk moment afmelden